Drie jaar geleden heb ik een artikeltje geschreven over groene smoothies. Nog steeds ben ik er fan van! Een groene smoothie is een smoothie die gemaakt is van 50% ‘groene groente’ en 50% fruit. De smoothie ziet er daadwerkelijk groen uit, wat misschien een beetje gek lijkt. Vergis je niet, het is lekker! En vooral héél erg goed voor je (uiterlijk). Ik maak tegenwoordig alleen een groene smoothie wanneer ik ‘groene groente en fruit over heb’. Dus als ik bijvoorbeeld te veel spinazie heb én toevallig net een perzik te veel. Dat komt niet zo vaak voor, dus die groene smoothie eigenlijk ook niet. Zonde! Want het is zo goed voor je! Daarom ga ik vanaf nu weer dagelijks een groene smoothie drinken.

Er zitten drie belangrijke regels vast aan groene smoothies. Hou hier absoluut rekening mee!

Wissel iedere dag van groente en fruit

Dit vind ik zelf moeilijk, omdat ik alleen woon en als ik te veel boodschappen doe bederft het (zeker met verse groente en fruit). Toch heb ik begrepen dat het zeer belangrijk is om af te wisselen, als je dagelijks spinazie in je smoothie doet zou je zelfs allergisch kunnen worden er voor.

Gebruik slechts één groente en één soort fruit per dag

Sommige mensen gooien er graag diverse soorten fruit in, voor een aparte smaak. Dit kan op een gegeven moment, maar het wordt aangeraden om met één groente en één type fruit te beginnen. Je kan namelijk last krijgen van je maag als je iedere dag ineens complexe smoothies gaat drinken. Bovendien is het ook gewoon lekker makkelijk.

Gebruik 50% groen of meer, niet minder

Een smoothie met boerenkool wil je misschien wel proberen, maar dan met een klein beetje. Fout, gewoon de helft doen! Geloof me, in combinatie met fruit smaakt het ineens lekker, ookal zit er veel in. Je smoothie moet echt voor 50% (oké, 40% is ook goed, maar probeer voor méér te gaan)  uit donkergroene groente bestaan (of zelfs meer) om de voordelen er uit te halen. Anders kan je net zo goed ‘gewoon’ een fruit smoothie maken met wat losse blaadjes er in (ook niks mis mee, let wel dat je niet te veel fruitsuiker binnen krijgt).

Ik heb inmiddels al veel combinaties gemaakt en ook zo mijn eigen tips voor jullie. Uit ervaring wil ik graag nog een paar dingen delen.

Gebruik geen rauwe broccoli!

Een van mijn eerste groene smoothies maakte ik voor mijn vriend en mijzelf, broccoli met banaan. Tijdens het blenden zei mijn vriend: ‘rauwe broccoli is toch giftig?‘. ‘neejoh, ik heb allemaal recepten gevonden op internet met broccoli, dus dat kan gewoon!’. Een paar minuten nadat we onze smoothie op hadden kregen we allebei ineens buikpijn. Na wat googlewerk bleek inderdaad dat rauwe broccoli helemaal niet zo goed voor je is! Oeps. Vermijd dit dus, je kan het wellicht koken, maar of je smoothie dan nog lekker is?

Water/yoghurt/kwark toevoegen

Er wordt aangeraden om een scheut water toe te voegen, zodat het beter te blenden is. Ik vind alleen dat dit de smoothie erg waterig maakt, niet heel lekker. Wat ik zelf lekkerder vind is om een beetje yoghurt of kwark toe te voegen. (Soja)melk kan ook.

Volgorde in de blender

Ik heb gemerkt dat een bepaalde volgorde het beste werkt met een smoothie blenden. Voeg als eerste je natte ingrediënt toe, dus water, yoghurt, kwark of melk. Een klein beetje is voldoende. Daarna voeg je de groene groente toe. Als laatste voeg je het fruit toe. Sommige blenders werken niet lekker als je gelijk blokken fruit er in gooit.

Drink het gelijk op

Je kan een groene smoothie bewaren in de koelkast, maar het is het lekkerst om deze gelijk op te drinken. De vitaminen komen namelijk gelijk vrij bij het blenden en zijn dan ‘het krachtigst’, maar ik vind het persoonlijk ook gewoon het lekkerst als het net gemaakt is. Soms kan een smoothie verkleuren of anders smaken na een tijdje.

Groene smoothies zijn heerlijk, ook kinderen vinden ze lekker. Dus bezoekers met kids die moeilijk groente eten: probeer het eens! Het zou er vooral voor zorgen dat je een soort natuurlijke boost krijgt, je krijgt een vitamine bom binnen die gelijk opgenomen wordt (omdat het vloeibaar is natuurlijk). Ik heb veel goede verhalen gelezen van mensen die een mooiere huid kregen nadat ze dagelijks een groene smoothie dronken!

Geen inspiratie? Hier wat voorbeeld combo’s! (genoeg voor één week)

  • Spinazie en banaan (nog steeds mijn persoonlijke favoriet!)
  • Peterselie en peer
  • Boerenkool en appel
  • Spinazie en blauwe bessen (zie foto)
  • peterselie en papaya
  • boerenkool met banaan
  • Selderij met aardbei

Er zijn verder véél meer dingen geschreven over groene smoothies, echt iedereen is er altijd positief over. Je kan op internet wat rondzoeken, dit vind ik zelf een interessante site. Ik ga vanaf nu dus dagelijks weer een groene smoothie drinken. Lekker!