Hi Lieve lezers, welkom op het totaal vernieuwde Beautygloss.nl! Vandaag staat er een volledig nieuwe layout online, een magazine layout. Wie Beautygloss.nl al lange tijd volgt (zo’n 6+ jaar om precies te zijn) weet dat ik ooit in een ver ver verleden ook over ben gegaan op een magazine layout. Ik twijfelde er over ging er vervolgens toch voor en ontdekte na een maand dat het totaal niet werkte. Ha! Een ‘traditionele’ blog layout paste immers veel beter bij mijn content – vaak lappen tekst met reviews en dergelijke. Achteraf gezien waren magazine layouts ook nog totaal niet doorgebroken.

Maar tijden zijn veranderd – niet alleen qua layouts, ook qua inhoud. Ook in de beautyblogwereld is er een hele hoop veranderd. Ik begon ooit Beautygloss.nl omdat er nog geen enkele site was die puur over Beauty ging. Ik had al een kleine beautyblog (hoe cute, 2005, de eerste Beautyblog van Nederland!) en ik vond dit zo’n leuk concept dat ik besloot er een volledige site voor te maken met bijbehorend youtube channel. Ook video’s maken was totaal nieuw, er was geen enkel Nederlandstalig beauty youtube channel. Ik begon in mijn slaapkamertje bij mijn moeder, na het studeren tikte ik stukjes over beauty. Ik schreef vooral veel ‘informatie artikelen‘ maar maakte ook reviews en deelde mijn Face Of The Days (Goh wat ontzettend irritant dat al die oude plaatjes die ik op imageshack had gezet nu reclamebanners zijn, jammer want de foto’s zijn soms hilarisch outdated fout haha). Kortom: ik vind dit oprecht een onwijs leuke hobby om uit te voeren.

Na een aantal jaar bezig te zijn met mijn hobby begon ik er een beetje geld mee te verdienen, door advertorials en banners. Zo gaaf was dat, ineens waren merken bereid om me te betalen voor een artikel! Hoe bijzonder! Ik raakte in contact met Blogmij, meer over mijn verhaal kan je ook horen in deze video die ik opnam bij het 5 jarig bestaan van Beautygloss. Na een aantal jaar kon ik fulltime leven van mijn site. Ondertussen is er een jaarlijks evenement bij gekomen waar duizenden vrouwen op af komen, heb ik een bestseller uitgebracht en vlieg ik in de hele wereld over voor Beautygloss. Hoe gaaf! Ik kan nog steeds nooit helemaal geloven hoe dit is gegaan.

Door de jaren heen is er ook een volledige beautyblogwereld ontstaan met inmiddels duizenden beautyblogs. Een bijzondere iets om ook achter de schermen mee te maken. In het begin werd ik als beautyblogger vaak totaal niet serieus genomen door bedrijven, inmiddels is dat wel anders. Journalisten die me vroeger negeerden op persevents sturen open sollicitaties en merken die vroeger niet eens een persbericht naar me wilden sturen doen er alles aan om met me in contact te komen. Ik heb er ook best voor moeten strijden achter de schermen maar beautyblogs worden inmiddels heel serieus genomen, super fijn. Nog steeds adviseer ik regelmatig kleinere blogs aan bij merken.

Naast de beautyblogwereld is er ook een Youtube wereld. Waar vroeger Youtube voor mij puur een plek was om video’s te uploaden, is het inmiddels een extreem levendige community waar ik met heel veel plezier onderdeel van ben. Waar de één blogt en de ander een actieve Youtuber is fladder ik er altijd een beetje doorheen. Ik kan met trots zeggen dat ik de grootste Nederlandstalige vrouwelijke Youtuber ben met 428.000+ abonnee’s op Beautygloss (en 160.000+ op Vloggloss er bij). De wereld van Youtube vind ik werkelijk fantastisch. Het opnemen van video’s, het editen, de hele scene er omheen kan ik enorm waarderen. Misschien omdat ik vroeger altijd op toneel heb gezeten en dit een creatieve manier is om me voor een camera te uiten. Of omdat ik het zo leuk vind dat je alles bewegend kan laten zien. I love Youtube! Geen wonder ook dat toen Frances twee jaar geleden bij mij kwam met een food-idee ik gelijk voorstelde om niet voor een blog te gaan, maar voor een Youtube channel (Foodgloss). Inmiddels is daar ook Trendgloss bij gekomen, beiden projecten waar ik erg trots op ben. Dit is ook zeker iets waar ik me meer op wil richten: achter de schermen anderen begeleiden met stappen waar ik zo enorm veel jaar over heb moeten doen om te ontdekken allemaal.

Daarnaast ben ik natuurlijk ook actief op andere social media kanalen – ik heb met Beautygloss één van de grootste Nederlandstalige Instagram accounts, wat echt gestoord is, omdat ik enkel gewoon foto’s post die met mijn leven te maken hebben, enzo. Haha! Sowieso is mijn prive leven iets wat de laatste jaren steeds meer naar voren is gekomen. Zo liet ik ooit in een video een dagje uit mijn leven zien, dit werd super goed ontvangen. Toen besloot ik dat eens een maand te doen (vloggen – ook lachen, mijn eerste echte vlog dateert uit 2010 en ziet er vreselijk schokkerig uit, haha! zie dit) en daarna ben ik het blijven doen. Een nieuwe activiteit was geboren: dagelijks vloggen. Omdat ik merkte dat veel beauty-only lovers moeite hadden met de dagelijkse vlogs heb ik daar op een gegeven een los youtube kanaal van gemaakt: Vloggloss. Inmiddels uitgegroeid tot iets wat ik waanzinnig leuk vind om te doen en waarmee ik ook een geheel nieuw publiek aantrek. Daar gaat het níet continue over beauty (nouja, een beetje, want obsessie) maar ook over mijn prive leven met relatie en vrienden en dergelijke. Wat een vreselijk leuke manier om een nieuwe hobby te ontdekken en al mijn geliefden bij te betrekken!

Inmiddels zitten we op het punt dat ik eigenlijk meerdere toko’s run: De weblog Beautygloss.nl waar dagelijks iets online komt over beauty. Mijn youtube channel Beautygloss waar ongeveer 2 (of meer) video’s per week online komen. Mijn youtube channel Vloggloss waar dagelijks een vlog op komt. En daarnaast organiseer ik ook de Beautygloss party wat een evenement is voor duizenden bezoekers (en sinds vorig jaar ook het vriendinnenweekend). Dit zijn normaal dingen die anderen misschien los doen (zoals sommigen weleens bij de comments zeggen: in het buitenland zie je vaak dat iemand óf youtuber is óf blogger) maar ik vind het een uitdaging om alles tegelijk te doen. Ik begeleid naast dit alles meerdere youtubers, houd me bezig met verschillende projecten en ik doe dit inmiddels onder meerdere BV’s. Ik ben er trots op om te zeggen dat ik iets gecreëerd heb dat succesvol is.

Wat ooit begon als beautyblog is nog steeds een beautyblog. Al sinds dag één komt er minimaal één artikel per dag online op Beautygloss. Ik haal er namelijk intens veel plezier uit om iedere dag bezig te zijn met beauty en de nieuwtjes er omheen. Weetjes, trucjes, ‘hoe je zelf voor 10 cent suikerwax kan maken’ achtige dingen. Zó leuk vind ik dat! Ik heb een voorliefde voor Dior en citrusgeuren, doe voorzichtig met foundation en ben zo geobsedeerd door haarstyling dat ik er uiteindelijk een opleiding in heb gedaan. Als je Beautygloss langer volgt zijn dit vanzelfsprekende facts, haha. Mijn liefde voor beauty gaat héél diep. Niet voor niets runde ik dit allemaal jarenlang zonder enige cent te verdienen, ik hou er gewoon heel erg veel van. Ieder aanbod om Beautygloss ooit te verkopen heb ik afgeslagen. Ik vind het ook leuk om vernieuwend bezig te zijn – ik verzin regelmatig nieuwe dingen (denk aan series voor op mijn channel) en ga hier dan actief mee aan de slag. Ook op mijn blog heb ik mini series aan artikelen gehad, gewoon voor de leuk.

Maar – de wereld verandert ook, zeker de online wereld. Waar er vroeger slechts een handjevol beautyblogs waren zijn het er inmiddels duizenden. Een gigantisch grote community van vrouwen die gek zijn op beauty en hun mening delen over producten en alles wat met beauty te maken heeft. Vind ik heel erg leuk! Wel is er iets bij gekomen wat ik een klein beetje jammer vind – de intense behoefte om het steeds maar beter en groter en uitgebreider te willen doen. Een ongezonde wending, waar bloggers te maken krijgen met burn out’s en niet iets doen uit passie, maar omdat het ‘moet’. Zo ‘moet’ je als beautyblogger altijd maar reviews maken (dit is voor mij nooit een heel erg vast onderdeel geweest) en dan het liefst zo uitgebreid mogelijk. Met heel veel swatches, 1000+ woorden over één nagellakkleur, foto’s in daglicht, flits, avond, ochtend, 3 weken achter elkaar op hetzelfde punt (ja dit eiste iemand echt een keer bij de comments). Je ‘hoort’ vooral hele lange en uitgebreide reviews te maken, waar je het liefst ieder ingrediënt uitpluist. Het hoeft natuurlijk niet, maar dan krijg je te horen dat andere bloggers véél beter zijn dan jij. Alsof het een soort competitie is. Die bloggers onderling overigens niet voelen (althans, ik voel het niet) maar die lezers van blogs soms vaak willen benadrukken. Ondanks dat ik me een klein beetje gedistantieerd heb van de hele beautyblogscene heb ik wel immens veel respect voor mijn collega’s (ja, óók die met 100 bezoekers per dag, you go sister!) en kan ik me dan ook kwaad maken om comments op mijn site met ‘Ik vind jouw artikelen veel leuker dan die van blogger X’. Dit soort comments verwijder ik. Ik vind complimentjes geweldig, maar niet ten koste van een ander. Het lijkt tegenwoordig de norm om vooral te vergelijken met anderen, wie was de eerste met de lange uitgebreide review? Wie heeft als eerst een video review opgenomen, liefs waar het mis ging met het product? En here’s the catch: ellendelange reviews worden juist níet goed gelezen! Ze worden meer gescand voor foto’s en wat sleutelwoorden. Zelf lees ik hele lange lappen tekst ook al lang niet meer. Reviews worden enkel goed gelezen als iemand oprecht interesse heeft om een product te kopen. Ik doe het zelf ook – ik sta in de Etos en google even snel een product, dan scan ik een aantal reviews van diverse blogs en besluit of ik het product wil kopen. Mensen die vragen om geschreven artikelen bij video’s verklappen het eigenlijk ook: ‘Ik lees liever een geschreven artikel want daar kan ik zo lekker snel doorheen scrollen als ik op mijn werk zit’.

Is dat echt waar ik wil staan met mijn blog, als een random google link voor mensen die snel even een review zoeken? Dan is er nog een groot-gróót onderscheid in volgers van het eerste uur en volgers die er recent bij zijn gekomen. Ik moet altijd, met alles wat ik doe, rekening houden met nieuwe volgers en kijkers. Dat kan nog knap lastig zijn, want hoe vaak wil je uitleggen hoe je een smokey eye maakt als je dit al 3 keer hebt gedaan, terwijl nieuwe volgers het heel graag willen zien. Volgers van het eerste uur missen soms hoe het vroeger was en vragen naar dingen van vroeger – denk bijvoorbeeld aan een felgekleurde ooglook – iets waar ik echt never ever meer mee over straat zou gaan tegenwoordig, haha) of DIY’s zoals suikerwax die vroeger enorm vernieuwend waren. Maar dat is het hem nou juist – het zal nooit zoals vroeger meer worden. Het leukste aan het begin van Beautygloss is dat ik letterlijk in het begin stond met alles. Hoe breng je eyeliner aan – dat was enorm nieuw en leuk, want er wás nog geen enkele video over eyeliner aanbrengen. Dat ‘gevoel’ van ‘wow hoe vernieuwend en cool is dit’ krijg je tegenwoordig niet meer bij een eyeliner video, omdat er zo’n 727.000 eyeliner tutorials online staan (no joke, ik heb het even opgezocht). Hetzelfde geldt voor beautyartikelen: je kan niet iedere week opnieuw uitleggen wat scrub is of hoe zelfbruiner werkt. Dat is al zo enorm vaak gedaan dat het niet meer vernieuwend is. Dat is de ‘vroeger’ in beautyblogland, alles was nieuw en leuk. En daar zit hem de verandering. Wat houden we nu over? Het enige ‘nieuwe’ wat je kan doen is een product reviewen die net uit is. Maar hoe spannend is dat? Weer een oogschaduw met goed of slecht pigment, weer een foundation. Ik vind het leuk, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het niet leuk als de hele essentie van beautybloggen verandert. Van vernieuwing zijn we richting verwachtingen en vergelijking gegaan. Het is voor sommige mensen nu vooral een spelletje geworden, even kijken wie er beter is. De beautyblog van tegenwoordig is een soort ongoing competitie tegenover conculega bloggers, gecreëerd aan de hand van (soms absurde) verwachtingen.

En wat maakt het ook uit? Ik weet echt wel dat ik lang niet de mooiste foto’s maak (Makkie wel trouwens), ik schrijf echt niet de beste artikelen (spelfouten hoi) en ik ben ook echt niet de aller knapste met mijn gare adult-acne-huid en dunne haar en niet-maat-34-lichaam. Mijn reviews bestaan niet uit 3000 woorden (dit artikel wel trouwens) en ik ben geen make-up artist die perfecte looks maakt (wel een haarstylist. Nóg niet trouwens want ik ga in januari de visagie opleiding doen). Ik doe gewoon wat ik heel erg leuk vind: tips en tricks delen op beautygebied. Ik doe dit in video’s, in artikelen, mijn evenement en alles er omheen. Ik ben een beautyjunkie ik hart en nieren (of ziel?)! En ik deel alles met heel veel liefde met jullie.

Daarnaast word ik ook ouder en kom ik ook in een andere fase van mijn leven – eentje waarbij ik bewust bezig ben met een klein beetje een stapje terug doen en iets meer tijd besteden aan mijn priveleven. Wie Vloggloss volgt weet wat ik bedoel, ik heb er laatst een video over gemaakt waarin ik het uitleg. Ik vind het heel mooi om te zien hoe mensen kiezen voor het gezinsleven en dit inspireert mij enorm. Ook ik groei als persoon en kan niet voor eeuwig non-stop werken (al is het nog steeds mijn hobby, maar bij mij niveau ‘help mijn vrouw heeft een hobby’ standje extreem zeg maar). Ik moet ook kijken naar mijn eigen gezondheid en die van eventuele toekomstige gezinsleden (ik ben niet zwanger!). Ik hou van alle mommy bloggers die commenten trouwens, jullie inspireren me enorm! Ik maak er geen geheim van dat ik langzaam aan ook die kant op ga en ik heb als eerste doel om in ieder geval voorzichtig 1 dag minder proberen te werken en meer uit handen te geven. De support die ik hiervoor krijg is ontzettend fijn :)

Dan zijn we nu aangekomen bij de kern van het verhaal: Beautygloss.nl 2.0! De nieuwe layout en alles er omheen. Ik werk hier al een aantal maanden naartoe achter de schermen en het voel heel fijn. Zoals je misschien al een beetje door hebt voel ik me niet helemaal meer thuis in de hele blogscene. Ik heb het altijd al zo gedaan omdat ik oprecht mijn tips wil delen, net als ik dat bijvoorbeeld met vriendinnen doe (voorbeeld: om 3 uur ‘s nachts een video appen die ik geweldig vind en dan samen er over kletsen). Mijn lezers voelen als vriendinnen en dit is hoe ik met vriendinnen omga.

Ik sla nu daarom een nieuwe weg in. Geen ellenlange lappen tekst meer. Beautygloss.nl is een verzamelplek geworden van tips, tricks, aanraders en mini artikelen over alles wat met beauty te maken heeft. Hapklare stukjes die je tussendoor kan bekijken om je te laten inspireren. Zie Beautygloss.nl als een soort pinterest board – een groot inspiratiebord met korte en krachtige stukjes over beauty. Een voorbeeld: ik review heel vaak meerdere producten in 1 artikel. Ik doe bijvoorbeeld 4 bronzers of 4 geuren in 1 keer wat resulteert in een lang artikel met tig foto’s en meerdere prijzen, links, etc. Nu zal het 1 geur los zijn. Of 1 bronzer. Of 1 mooie foto die ik heb gevonden, alsof ik hem zelf zou vastprikken op een prikbord. Of 1 ontzettend goede video van iemand die ik tegenkom (‘lekker makkelijk’ opmerkingen zijn daarom niet van toepassing – het hele concept is om leuke en inspiratievolle dingen te delen met jullie). Soms zijn woorden ook niet nodig, of is een korte boodschap voldoende. Af en toe kan er zeker ook een langer artikel komen voor de afwisseling (denk ook aan party updates, lange gastartikelen) maar dit zal niet meer de norm zijn. Waar vroeger Youtube een extensie was van Beautygloss.nl zie ik het nu andersom – deze site is een extensie van mijn youtube kanaal. Een extra plek voor beautyinspiratie. En hoe vaak ik er iets op zet? Iedere dag, soms vaker op een dag. Het is maar waar ik inspiratie kan vinden. Ik vind het fijn om vernieuwend te zijn en mijn eigen ding te doen. Dus vanaf nu: een magazine layout met korte beauty inspiratie updates. Als een soort Pinterest Board met mijn favo kleine beauty nieuwtjes. Een extensie van mijn Beautygloss youtube channel (waar ik wel nog steeds ‘uitgebreid’ video’s maak en beauty onderwerpen bespreek). Beautygloss.nl 2.0!

Ik twijfelde nog om in de nieuwe layout wel of niet met comments te werken. Ik weet namelijk dat heel veel magazines dat uit hebben staan, puur om het ‘clean’ te houden. Maar ik denk dat mijn site dan toch weer anders is, wij schieten namelijk ook zelf foto’s enzo. Ik vind het ook erg leuk om te kletsen met bezoekers, maar ik kan dit inmiddels ook via veel andere kanalen doen (youtube, twitter, etc). Het idee van een clean comment-vrije (of half, bijvoorbeeld alleen comments bij discussies en stel je vraag) spreekt me ook wel aan. Ik kijk het even aan hoe lekker het gaat. Ik wil wel de comments onder video’s uitzetten op de site omdat het anders dubbelop is – op youtube kan je ook een comment achterlaten. Praktisch weetje trouwens: de Foodgloss en Trendgloss updates zullen niet meer tussen de gewone content komen, net als de wekelijkse Vloggloss update. Deze hebben nu een eigen kopje onder de beauty artikelen waar automatisch de nieuwste video verschijnt. Alle oude artikelen blijven ook gewoon op Beautygloss staan (vanaf dit artikel beginnen de nieuwe). Er verandert ook niks aan mijn Youtube schema: elke zaterdag een video en soms wat extra’s tussendoor.

Phew, ik ga een nieuwe weg in gezien de toekomst die ik wil bouwen. Ik hoop dat jullie net zo excited zijn met deze nieuwe stap als ik! Het voelt heel goed, het voelt alsof ik iets nieuws lanceer en ik heb erg veel zin om er mee aan de slag te gaan. Wij trouwens, want ik ben zeker niet de enige die aan deze site werkt, Makkie is er een belangrijk onderdeel van en die heeft er ook veel zin in! Ergens vind ik het ook wel een beetje eng, maar verandering is goed. Ik ben altijd al van de vernieuwing geweest en dit voelt zeker als een stap naar iets nieuws wat erg spannend is! Ik vind alles wat ik met Beautygloss.nl heb gedaan zo enorm gaaf, het heeft me dingen gebracht die ik nooit had kunnen bedenken. In verband met al deze ontwikkelingen moet je soms ook wat meer loslaten om te kunnen groeien. Ik wil jullie enorm bedanken voor jullie support de afgelopen jaren. Dit heeft me tot dit punt geleidt en ik hoop dat ik jullie een beetje kan inspireren met alles wat ik ga delen. Enjoy!

Ps: Applausje voor Jiami die de layout zo mooi heeft gemaakt! Wat kan ze dat goed he :) Zij is hét voorbeeld dat jong talent het soms gewoon veel beter kan dan jou en absoluut de moeite waard is om in te huren.